Kolové šrouby – technické info

Výběr vhodného kolového šroubu

Před výběrem šroubů a matic je důležité vědět, k jakému použití chceme kolové šrouby. Zda potřebujeme šrouby na originální litá kola, doporučená výrobcem nebo se jedná o kola neoriginální (Aftermarketová) ostatních výrobců litých alu kol, jako jsou ATS, Alutec, AEZ, Borbet, Dezent, Eta Beta, Brock, GMP, MbDesign, OZ, Tomason a mnoho dalších. V případě kol originálních jsou rozměry dané přesně tabulkami, které dodává výrobce. V případě kol aftermarketových je to složitější, jelikož u každého výrobce se může lišit tloušťka středu plochy pro uchycení litého kola. Oproti tomu výhodou je, že výrobci Aftermarketových litých kol ve většině případech vyrábí tyt litá kola s kuželovou dosedací plochou pro umístění šroubů.

NA CO SI DÁT POZOR PŘI MONTÁŽI

Pokud se rozhodnete svěřit svůj vůz autorizovanému servisu, tak se nemusíte ve většině případech ničeho obávat. jestli využijete službu pneuservisů nebo si výměnu budete provádět sami, je důležité si připomenout některá fakta.

Správně dotažený šroub musí být utažený v rozsahu na minimálně 6,5-9 otáček 360 stupňů v závislosti na použitém typu šroubu, viz tabulka níže.

MINIMÁLNÍ POČET ZÁVITŮ PRO UPEVNĚNÍ KOLA

Velikost

M12x1,25 mm
M12x1,5 mm
M14x1,25 mm
M14x1,5 mm
1/2 UNF

Hloubka

10 mm
10 mm
12 mm
11 mm
11 mm

Minimální počet závitů

8,0
6,5
9,0
7,5
8,0

Při použití rozšiřovacích podložek je nutné k originální délce šroubů připočítat šířku rozšiřovacích podložek! Po ujetí 50 – 100 km doporučujeme zkontrolovat dotažení šroubů či matic!

Závěrečné dotažení se provádí pomocí momentového klíče na utahovací moment, který uvádí výrobce automobilu. Ve většině případech se utahovací moment pohybuje okolo 120 NM. Kolové šrouby se utahují postupně, vždy křížem proti sobě.

V žádném případě nepoužívejte pro plné dotažení šroubů a matic kol pneumatickou či jinou elektrickou rázovou utahovací pistoli, jejíž použití výrobce automobilu zakazuje! Pneumatická utahovací pistole dosahuje momentu utažení až přes hodnotu 300 NM, a to může vážně poškodit šrouby! V takto vysokých utahovacích momentech dochází k natažení šroubu, kdy v častých případech kolové šrouby prasknou. Je doporučeno kolové šrouby na voze měnit po 10 cyklech použití. Pokud si zakoupíte ojetý vůz, tak je vhodnější zakoupit kolové šrouby nové, jelikož nikdy neznáte způsob, jak bylo s původními šrouby zacházeno.